The Famous Bunburger & Freedom Fries
Om vi börjar från början – varifrån kommer den här kärleken till burgaren ifrån?
Stefan: Den sträcker sig ända tillbaka till 1990-talet när jag gick på lågstadiet. Vi åt alltid hemgjorda hamburgare på fredagskvällarna och mamma köpte riktigt kött, och friterade dessutom magiska pommes hemma på spisen, vilket var ovanligt på den tiden. Så till viss del kan man säga att anledningen till min stora hamburgarkärlek kommer hemifrån.

Den andra delen då?
Stefan: Ja men den ligger hos själva hamburgaren som sådan. Generellt så verkar ju trots allt kombinationen bröd och kött vara något som tilltalar många.

Hur kom det sig att ni startade Bun Meat Bun?
Stefan: Oj, det är en lång historia. Jag jobbade som webbutvecklare tidigare och runt 2010 så ville jag se ifall jag kunde få hamburgare att hamna överst i sökmotorerna. I och med detta så startade jag en blogg om just hamburgare och den visade sig bli jättepopulär bland alla hamburgarnördar, vilket förstärkte mitt intresse ytterligare. Genom den här bloggen träffade jag sedan Mattias Wall och tillsammans hyrde vi en restaurang vid några tillfällen och körde hamburgerkvällar som vi sålde biljetter till via min blogg. Efter sex-sju lyckade gånger bestämde vi att vi skulle öppna en restaurang och så blev det. Det är 11 år sedan nu.
Vad är skillnaden mellan burgarscenen i Stockholm då och nu?
Stefan: När vi startade tyckte åtminstone vi att det saknades prisvärda kvalitetsburgare. Det fanns snabbmat eller hamburgare på krog, men ingenting däremellan. Nu har konkurrensen absolut hårdnat och man undrar lite hur det ska gå för alla kedjor även om jag inte riktigt tror på hamburgerdöden som det pratades om ett tag.

Och hur gör man den bästa burgaren? (Vad är viktigt för er?)
Emma: För oss så är det viktigt att aldrig tumma på kvaliteten. Ska det göras ska det göras ordentligt och av människor som vet hur man behandlar råvaror på bästa sättet.

Ni gör ju mycket från grunden på er restaurang. Varför är det viktigt?
Stefan: Nu kan man gå nästan varsomhelst och köpa jättebra grejer men när vi öppnade 2014, så fanns det varken kött eller bröd hos grossisterna, utan vi fick vända oss till små bagerier och köttleverantörer. Det var kanske inte alltid att de förstod vad vi ville ha heller, men de var beredda att hjälpa oss. Så att vi gör saker på egen hand är sprungit ur det där suget att få det som vi vill ha det. Då var det en nödvändighet men nu gör vi det själva för att det blir så bra. Alla som arbetar här är matentusiaster och vi vill ha tryck i våra smaker.
Vi vet ju som av en händelse att både HELLMANN’S Majonnäs och ketchup tagit sig igenom ert nålsöga. Vad är det ni gillar med dessa produkter?
Emma: Majonnäsen från HELLMANN’S är en riktigt bra bas till våra dippar. Vi har absolut provat andra för att se ifall vi borde byta, men det har vi inte velat göra. Vi använder faktiskt även majonnäsen som bindemedel i våra chicken nuggets, vilket gör dem supersaftiga och goda. Ketchupen har vi valt för att vi tycker att den har en rund och enhetlig smak med både syra och sötma. Den är riktigt, riktigt bra!
Bun Meat Bun om:
Kundrelationer: skapas genom service. Idag är det det viktigaste konkurrensmedlet man har. Vi försöker att göra lite extra roligt för våra kunder mellan varven också och brukar överraska med lyckohjul och annat roligt.
Burgarens framtid: Ljus, även om det är tuffa tider för många restauranger såklart. Men burgaren som sådan lever stark.
Bun Meat Bun drivs av: Stefan Falk, Mattias Wall och Emma Johansson

Den här artikeln publicerades i mars 2025.