Menu

Som ett avslappnat vardagsrum för alla, ja ungefär så vill hamburgerkedjan Babas att deras restauranger ska uppfattas. Och vill man vara till för alla behöver man också ha en meny för alla, vilket är en av flera anledningar till att Babas nyligen hårdsatsat på sitt växtbaserade utbud och dessutom fått upp ögonen för inte mindre än två produkter från The Vegetarian Butcher. Vi tog oss en liten pratstund om just burgare och vegotrender med Ninos Basho, marknadsansvarig på Babas.

Hur skulle du beskriva Babas för någon som aldrig varit där?
– Jag skulle säga att vi erbjuder en trygg och avslappnad miljö för alla, men eftersom vi inte direkt är ensamma om att hålla på med burgare, så försöker vi givetvis att sticka ut lite. Bland annat genom våra samarbeten med spännande kockar, komiker och artister.

Ni storsatsar ju som sagt på det växtbaserade och har både Raw NoBeef Burger och Crispy NoChicken Burger från The Vegetarian Butcher på er meny. Hur har det funkat att jobba med dem?
–Bra! Många av våra gäster hade ju vant sig vid den produkt vi hade tidigare och även om de märkte att detta var någonting nytt, så uppskattades de nya produkterna. För vår egen del, så uppskattar vi till exempel Raw för att den går att smasha.

Vi har ju sett en superstark vegotrend de senaste åren. Hur tror du att framtiden ser ut för växtbaserat?
–Jag tror att medvetenheten kommer att öka och att fler kommer att vilja – och våga - dra sitt strå till stacken och äta växtbaserat för klimatet. Idag finns det så många fina alternativ som gör det mycket godare och enklare att äta vego än för tio år sedan. Så det handlar som sagt en hel del om att våga också. Ett exempel på detta är när vi stod på en stor festival i somras och några av mina vanliga kunder kom fram och undrade varför vi bara hade med oss växtbaserade alternativ och inte ”vanliga burgare”. Men när de sedan fick smaka, så blev de helt till sig.

Tre x vego på Babas

Den här intervjun publicerades för första gången den 27/2 2023.

Produkter
Recept
Favoriter
Meny