Menu

Att inspireras av smaker och tekniker från hela världen är en självklarhet i restaurangkök – men hur ser de globala mattrenderna ut efter pandemin?

 

Lokala globala smaker

Möjligheten att resa världen över för att inspireras till nya rätter kanske inte längre är speciellt aktuell. Dels gällande pandemin, dels på grund av klimatfrågan. Istället kan man låna matlagningstekniker och inspireras av globala smakprofiler. Testa göra nudlar på nordiska råvaror, miso på lokala baljväxter och låna fritt i kryddskafferiet när det kommer till rubs och smaksättning. Att ersätta buljong med andra vätskor är också en inlånad metod. Allt från lokal cider och öl, till kombucha, teer och olika lagar, ger en helt ny smakprofil som enkelt ger komplexa nyanser av andra länders matkulturer. Inspiration är som bekant en av de viktigaste delarna i framgångsrik matlagning!

 

Grönt protein fortfarande en framtidsvara

Samtidigt växer sig den gröna vågen starkare när säkerhetskänslan kring köttbranschen upplevs mer osäker. Konsumenter kopplar oftare kött och djurmarknader med ökad smittorisk vilket driver upp efterfrågan på vegoprodukter med hög kvalitét. Fast matvarukedjan är komplex. Varor med lång hållbarhet har än så länge inte rubbat sin balans efter Coronapandemin, medan färskvaror har blivit mer utsatta på grund av transportblockeringar. I Norden hamstrade konsumenter torrvaror och skafferivaror som torrjäst, pasta och mjöl framför färsk frukt och grönt. Frysvaror inom grönsaker och vegoprotein, samt baljväxter och torkade produkter är framtidsvaror då de både löser problemet med protein, säkerhet och hållbarhet. Gröna varor gör det dessutom enklare för restaurangverksamheter och storkök att tillgodose fler gäster när matpreferenserna ökar.

 

Hållbarhet och säkerhet i fokus

Vad som kännetecknar tiden kanske mest är att hållbarheten, tillsammans med säkerheten, hamnat i centrum vad gäller matlagning. Att råvaror är säkra med lång hållbarhet är viktigt då det blir mindre svinn. Att använda varor i säsong och från den lokala marknaden har också blivit en alltmer reell faktor i och med störningar i den globala matvarukedjan, och konsumenttrenden att gå ”back to basics”, det enkla och trygga.

Produkter
Recept
Favoriter
Meny