Nya infallsvinklar, nya sätt att konsumera, dinera, servera och mycket mera. Att pandemin inneburit stora förändringar för vår bransch är knappast någon hemlighet. Social distansering samt nya och olika regler i olika delar av världen är bara några saker som bidragit till att forma det nya landskapet. Här är de viktigaste trenderna och strömningarna för 2021 och framöver om du frågar oss på Unilever Food Solutions.
1. Restaurangbegreppet vidgas
Pandemin har inneburit att vi inte kan umgås som vi varit vana vid och under förra året kunde vi således se prov på många spännande initiativ från restaurangerna, vilket bara förmodligen kommer att eskalera framöver. En självklarhet var till exempel att många uteserveringar inte bommade igen som tidigare och att en uppsjö olika varianter på begreppet ”chambre séparée” poppade upp, såväl ute som inne. Att utesäsongen förlängs på detta vis öppnar också upp för en längre grillsäsong.
Enligt trendspanarna på Food & Friends lär vi få även stifta bekantskap med fler hybridrestauranger framöver. Vi pratar ”bakeraunts”, bageri och restaurang i en och samma lokal, men också fusioner av mer udda karaktär där till synes oförenliga branscher helt plötsligt går ihop och arbetar för en gemensam sak, nämligen hyran. Vi ser med spänning fram emot den här typen av gränsöverskridande lösningar där inte bara maten kommer att vara till salu, utan kanske även stolen du sitter på, bordet du äter vid, tallriken du äter från eller kläderna du har på dig.